Zauważ, że Dzieci bardzo silnie doświadczają informacji sensorycznych. Czasami mózg Dziecka może mieć trudności ze zintegrowaniem obrazów, dźwięków i innych informacji zmysłowych.

Jedne Dzieci mogą czuć, że skarpetki są „bolesne” albo koszulka jest „za ciasna”, podczas gdy inne nie reagują silnie na żaden rodzaj stymulacji.

Niektóre Dzieci mogą się kołysać, kręcić, uderzać aby doświadczyć jakichś doznań sensorycznych.

problemy z zasypianiem, częste wybudzanie się, budzenie się z krzykiem i płaczem, trudności z wyciszaniem się, częsty płacz, napady wybuchów złości, drażliwość i hałaśliwość, problemy z odruchem ssania, problemy z wprowadzaniem nowych pokarmów, częsty odruch wymiotny, unikanie pewnych faktur i konsystencji jedzenia, unikanie dotyku innych osób i przytulania, odpychanie się od rodzica, nietolerowanie ubierania i zabiegów higienicznych (mycie, kremowanie, czesanie, obcinanie paznokci, mycie zębów), unikanie zabaw i sytuacji gdzie dziecko może się pobrudzić, unikanie pewnych materiałów, szwów w ubraniach, części garderoby np. czapka, szalik, uderzanie główką o ścianę lub łóżeczko, gryzienie, szczypanie, ściskanie siebie lub innych osób, brak wyczucia siły, zbyt mocne i siłowe zachowania w kontaktach z innymi, ocieranie się o ściany lub innych, potrzeba mocnego dotyku, docisku pewnych części ciała a nawet czasami masturbacja dziecięca, protest przy nagłych zmianach położenia ciała w przestrzeni, niechęć do przebywania w określonych pozycjach, potrzeba bycia w ciągłym ruchu (noszenia, wożenia w wózku, noszenia w chuście, ciągłe bieganie), niezgrabność, słaba równowaga, ciągłe upadanie i potykanie się, wpadanie na przedmioty u dzieci chodzących, nadmierne huśtanie się lub kręcenie, wybieranie tylko określonych aktywności na placu zabaw przy unikaniu innych, unikanie ruchu i zabaw ruchowych, najdrobniejsze dźwięki wybudzają dziecko, bardzo negatywna reakcja na pewne dźwięki np. suszarki, blendera, odkurzacza, karetki, pobudzenie lub lęk w miejscach bogatych w różne dźwięki np. galeria handlowa, market, festyny, kościół, duża wrażliwość na jasne światło (odwracanie głowy, rozdrażnienie, płacz), silne pobudzenie w miejscach tłocznych i ruchliwych, problem z oddzieleniem od opiekuna, nadmierne wycofanie w nowych sytuacjach, brak reakcji na zakazy opiekuna, drażliwość i nadmierna labilność emocjonalna (od płaczu do śmiechu)

Jeśli coś w zachowaniu Dziecka Ciebie niepokoi

- warto dokonać oceny procesów przetwarzania sensorycznego.

Zapraszamy!

Diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej (SI) w Inowrocławiu

Czy wiesz że?

pełną diagnozę integracji sensorycznej (SI) wykonuje się od 4 roku życia Dziecka, ponieważ tak tworzone są narzędzia badawcze, jednak można obserwować już niemowlaki pod kątem trudności z przetwarzaniem bodźców sensorycznych lub zaburzeń samoregulacji/regulacji.

Rodzicu!

Pamiętaj, że każda informacja na temat Twojego Dziecka jest dla nas na wagę złota- chcemy jak najlepiej poznać Dziecko, żeby udzielić Jemu fachowego wsparcia.

Przygotowując się do diagnozy integracji sensorycznej (SI) przypomnij sobie - np. na podstawie zdjęć i filmików:

kiedy Dziecko zaczęło:

  1. siadać
  2. raczkować
  3. chodzić samodzielnie
  4. jeździć rowerem
  5. itp. (rozwój ruchowy- kamienie milowe)

Jak wyglądały inne ważne wydarzenia w życiu Dziecka:

  1. codzienna rutyna
  2. relacje z członkami rodziny
  3. rozwój mowy
  4. rozszerzanie diety
  5. choroby
  6. szczepienia (ewentualne powikłania)
  7. kontakty z rówieśnikami
  8. itp.

a także jak przebiegała ciąża i poród (pomocne mogą być- karta ciąży, wypis ze szpitala, wyniki badań itp.)

Zastanów się również dlaczego chcesz przystąpić do diagnozy - co w tej chwili jest największym problemem w funkcjonowaniu Dziecka i Waszej Rodziny.

Jeśli zostaniesz poproszony o wypełnienie przed spotkaniem kwestionariuszy – rób dodatkowe notatki w miejscach, w których nie jesteś pewien odpowiedzi lub wymaga ona pewnego dopowiedzenia.

Na wywiad - rozmowę stawiają się Rodzice – bez Dziecka, jeżeli możecie przyjść razem- Mama i Tata – świetnie!, jeżeli nie  - porozmawiajcie ze sobą o Waszych obserwacjach, wówczas „przedstawiciel Rodziny” przekaże mi te informacje.

NAPRAWDĘ! KAŻDA INFORMACJA JEST WAŻNA!!

Diagnoza składa się z dwóch elementów- pogłębionego wywiadu wraz ze standaryzowanymi testami (dlatego możesz mieć wrażenie, że pytania się powtarzają) oraz właściwego badania Dziecka (badanie to polega na wykonaniu przez Dziecko ćwiczeń wg instrukcji diagnosty).

Dzieci po 4 roku życia są zapraszane na salę integracji sensorycznej w Inowrocławiu, gdzie bawią się w czasie badania.
Dzieci do 3 - 4 roku życia (od około 12 miesiąca życia) obserwowane są raczej w swoim środowisku, dlatego diagnosta odwiedzi Was w domu jako „Ciocia” i tam Dziecko zostanie zaproszone do wspólnej zabawy, być może uda nam się np. razem wyjść na spacer, na plac zabaw lub w inny sposób spędzić miło czas.

Na rozmowę w gabinecie proszę KONIECZNIE!! ZABRAĆ:

  • dokumentację dotyczącą przebiegu ciąży i porodu
  • książeczkę zdrowia Dziecka
  • wypis ze szpitala (po urodzeniu)
  • inne wypisy ze szpitali, konsultacji specjalistycznych (w szczególności: logopeda, neurolog, fizjoterapeuta, alergolog, laryngolog…), itp.
  • opinię ze żłobka/przedszkola/szkoły nt funkcjonowania Dziecka (w tym informacja nt kontaktów społecznych)
  • filmy z codziennego funkcjonowania Dziecka i Waszej Rodziny – również stanowić mogą one źródło informacji (zgrane na CD lub pendrive)
  • możesz być również poproszony o wykonanie Dziecku badań z krwi

Jak widzisz – chcemy całościowo spojrzeć na Twoje Dziecko, naszym celem jest udzielenie wsparcia w harmonijnym rozwoju Dziecka.

Czy wiesz że?

Właściwa nazwa dokumentu, który otrzymasz po przeprowadzeniu postępowania diagnostycznego to – OPINIA, nie diagnoza


Dlaczego?

Diagnoza jest zarezerwowana dla środowiska medycznego, inni specjaliści opiniują i wydają pisemne opinie.


Potocznie jednak używa się słowa diagnoza.

Po przeprowadzeniu całego procesu diagnostycznego, otrzymasz dokument na piśmie- opinię, w której opisane zostaną informacje nt Twojego Dziecka, Jego aktualne funkcjonowanie (na czas sporządzania opinii), zalecenia terapeutyczne oraz indywidualnie skomponowana dieta sensoryczna.

Od tego momentu będziemy wspólnie działać – bawiąc się, dla wspierania prawidłowego rozwoju Dziecka. Sala integracji sensorycznej w Inowrocławiu, to świetnie wyposażone miejsce, w którym Twoje Dziecko będzie czuło się bezpiecznie. Do Jego dyspozycji pozostaje również Sala Doświadczania Świata w Inowrocławiu – tam Dziecko się zrelaksuje.

Mam nadzieję, że będzie to przyjemny czas dla całego naszego Teamu!

Czy wiesz że?

Terapia Integracji Sensorycznej:

  • to TERAPIA PRZEZ ZABAWĘ- jest więc bardzo lubiana przez Dzieci
  • odbywa się w specjalnie wyposażonym gabinecie terapeutycznym, który nazywa się: sala integracji sensorycznej (sala SI) i sala doświadczania świata. Nasz gabinet mieści się w Inowrocławiu
  • poprawia jakość przesyłania i organizacji informacji sensorycznej oraz tworzy odpowiednią reakcję adaptacyjną
  • realizowana jest na sprzęcie w gabinecie terapeutycznym a także w domu z wykorzystaniem sprzętów codziennego użytku
  • zazwyczaj zalecana jest Dzieciom do 8-9 roku życia (w tym okresie życia zabawa jest świetną motywacją)
  • średni czas terapii to ok. 2 lata, jednak ze względu na pewne specyficzne trudności Dziecka może być konieczność dłuższego kontynuowania.

DIAGNOZA PROCESÓW PRZETWARZANIA SENSORYCZNEGO – DROGA DIAGNOZY DZIECI W NORMIE INTELEKTUALNEJ I DZIECI Z ZABURZENIAMI ROZWOJU.


Dzieci w normie intelektualnej Dzieci z zaburzeniami rozwoju
Wywiad z rodzicami Wywiad z rodzicami
Kwestionariusz sensomotoryczny Z. Przyrowskiego Kwestionariusz sensomotoryczny Z. Przyrowskiego
Testy Południowokalifornijskie Profil Sensoryczny Dziecka M. Wiśniewskiej
Próby kliniczne z Obserwacji Klinicznej Próby kliniczne z Obserwacji Klinicznej
Obserwacja spontanicznej i zadaniowej aktywności Dziecka Obserwacja spontanicznej i zadaniowej aktywności Dziecka
Zachowanie się Dziecka w czasie badania Zachowanie się Dziecka w czasie badania
Wyniki badań medycznych Wyniki badań medycznych
Sformułowanie diagnozy, powiązanie wyników testów z wiedzą z zakresu integracji sensorycznej, psychologii rozwoju Eksperymenty kliniczne
Wyjaśnienie Rodzicom problemów Dziecka i ich wpływu na codzienne funkcjonowanie oraz uczenie się Wykorzystanie innych narzędzi badawczych
Informacje uzyskane od osób pracujących z dzieckiem (nauczyciela, terapeuty, lekarza)
Sformułowanie diagnozy, powiązanie wyników testów z wiedzą z zakresu integracji sensorycznej, psychologii rozwoju
Wyjaśnienie Rodzicom problemów Dziecka i ich wpływu na codzienne funkcjonowanie oraz uczenie się

źródło: M. Wiśniewska, Profil sensoryczny dziecka, PTPIP, Gdańsk, 2020, s. 51