diagnoza
Zauważ, że Dzieci bardzo silnie doświadczają informacji sensorycznych. Czasami mózg Dziecka może mieć trudności ze zintegrowaniem obrazów, dźwięków i innych informacji zmysłowych.
Jedne Dzieci mogą czuć, że skarpetki są „bolesne” albo koszulka jest „za ciasna”, podczas gdy inne nie reagują silnie na żaden rodzaj stymulacji.
Niektóre Dzieci mogą się kołysać, kręcić, uderzać aby doświadczyć jakichś doznań sensorycznych.
Jeśli coś w zachowaniu Dziecka Ciebie niepokoi
- warto dokonać oceny procesów przetwarzania sensorycznego.
Zapraszamy!
Diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej (SI) w Inowrocławiu
Czy wiesz że? |
pełną diagnozę integracji sensorycznej (SI) wykonuje się od 4 roku życia Dziecka, ponieważ tak tworzone są narzędzia badawcze, jednak można obserwować już niemowlaki pod kątem trudności z przetwarzaniem bodźców sensorycznych lub zaburzeń samoregulacji/regulacji. |
Rodzicu!
Pamiętaj, że każda informacja na temat Twojego Dziecka jest dla nas na wagę złota- chcemy jak najlepiej poznać Dziecko, żeby udzielić Jemu fachowego wsparcia.
Przygotowując się do diagnozy integracji sensorycznej (SI) przypomnij sobie - np. na podstawie zdjęć i filmików:
kiedy Dziecko zaczęło:
- siadać
- raczkować
- chodzić samodzielnie
- jeździć rowerem
- itp. (rozwój ruchowy- kamienie milowe)
Jak wyglądały inne ważne wydarzenia w życiu Dziecka:
- codzienna rutyna
- relacje z członkami rodziny
- rozwój mowy
- rozszerzanie diety
- choroby
- szczepienia (ewentualne powikłania)
- kontakty z rówieśnikami
- itp.
a także jak przebiegała ciąża i poród (pomocne mogą być- karta ciąży, wypis ze szpitala, wyniki badań itp.)
Zastanów się również dlaczego chcesz przystąpić do diagnozy - co w tej chwili jest największym problemem w funkcjonowaniu Dziecka i Waszej Rodziny.
Jeśli zostaniesz poproszony o wypełnienie przed spotkaniem kwestionariuszy – rób dodatkowe notatki w miejscach, w których nie jesteś pewien odpowiedzi lub wymaga ona pewnego dopowiedzenia.
Na wywiad - rozmowę stawiają się Rodzice – bez Dziecka, jeżeli możecie przyjść razem- Mama i Tata – świetnie!, jeżeli nie - porozmawiajcie ze sobą o Waszych obserwacjach, wówczas „przedstawiciel Rodziny” przekaże mi te informacje.
NAPRAWDĘ! KAŻDA INFORMACJA JEST WAŻNA!!
Diagnoza składa się z dwóch elementów- pogłębionego wywiadu wraz ze standaryzowanymi testami (dlatego możesz mieć wrażenie, że pytania się powtarzają) oraz właściwego badania Dziecka (badanie to polega na wykonaniu przez Dziecko ćwiczeń wg instrukcji diagnosty).
Dzieci po 4 roku życia są zapraszane na salę integracji sensorycznej w Inowrocławiu, gdzie bawią
się w czasie badania.
Dzieci do 3 - 4 roku życia (od około 12 miesiąca życia) obserwowane są raczej w swoim
środowisku, dlatego diagnosta odwiedzi Was w domu jako „Ciocia” i tam Dziecko zostanie
zaproszone do wspólnej zabawy, być może uda nam się np. razem wyjść na spacer, na plac zabaw
lub w inny sposób spędzić miło czas.
Na rozmowę w gabinecie proszę KONIECZNIE!! ZABRAĆ:
- dokumentację dotyczącą przebiegu ciąży i porodu
- książeczkę zdrowia Dziecka
- wypis ze szpitala (po urodzeniu)
- inne wypisy ze szpitali, konsultacji specjalistycznych (w szczególności: logopeda, neurolog, fizjoterapeuta, alergolog, laryngolog…), itp.
- opinię ze żłobka/przedszkola/szkoły nt funkcjonowania Dziecka (w tym informacja nt kontaktów społecznych)
- filmy z codziennego funkcjonowania Dziecka i Waszej Rodziny – również stanowić mogą one źródło informacji (zgrane na CD lub pendrive)
- możesz być również poproszony o wykonanie Dziecku badań z krwi
Jak widzisz – chcemy całościowo spojrzeć na Twoje Dziecko, naszym celem jest udzielenie wsparcia w harmonijnym rozwoju Dziecka.
Czy wiesz że? |
Właściwa nazwa dokumentu, który otrzymasz po przeprowadzeniu postępowania diagnostycznego to – OPINIA, nie diagnoza Dlaczego? Diagnoza jest zarezerwowana dla środowiska medycznego, inni specjaliści opiniują i wydają pisemne opinie. Potocznie jednak używa się słowa diagnoza. |
Po przeprowadzeniu całego procesu diagnostycznego, otrzymasz dokument na piśmie- opinię, w której opisane zostaną informacje nt Twojego Dziecka, Jego aktualne funkcjonowanie (na czas sporządzania opinii), zalecenia terapeutyczne oraz indywidualnie skomponowana dieta sensoryczna.
Od tego momentu będziemy wspólnie działać – bawiąc się, dla wspierania prawidłowego rozwoju Dziecka. Sala integracji sensorycznej w Inowrocławiu, to świetnie wyposażone miejsce, w którym Twoje Dziecko będzie czuło się bezpiecznie. Do Jego dyspozycji pozostaje również Sala Doświadczania Świata w Inowrocławiu – tam Dziecko się zrelaksuje.
Mam nadzieję, że będzie to przyjemny czas dla całego naszego Teamu!
Czy wiesz że? |
Terapia Integracji Sensorycznej:
|
DIAGNOZA PROCESÓW PRZETWARZANIA SENSORYCZNEGO – DROGA DIAGNOZY DZIECI W NORMIE INTELEKTUALNEJ I DZIECI Z ZABURZENIAMI ROZWOJU.
Dzieci w normie intelektualnej | Dzieci z zaburzeniami rozwoju |
Wywiad z rodzicami | Wywiad z rodzicami |
Kwestionariusz sensomotoryczny Z. Przyrowskiego | Kwestionariusz sensomotoryczny Z. Przyrowskiego |
Testy Południowokalifornijskie | Profil Sensoryczny Dziecka M. Wiśniewskiej |
Próby kliniczne z Obserwacji Klinicznej | Próby kliniczne z Obserwacji Klinicznej |
Obserwacja spontanicznej i zadaniowej aktywności Dziecka | Obserwacja spontanicznej i zadaniowej aktywności Dziecka |
Zachowanie się Dziecka w czasie badania | Zachowanie się Dziecka w czasie badania |
Wyniki badań medycznych | Wyniki badań medycznych |
Sformułowanie diagnozy, powiązanie wyników testów z wiedzą z zakresu integracji sensorycznej, psychologii rozwoju | Eksperymenty kliniczne |
Wyjaśnienie Rodzicom problemów Dziecka i ich wpływu na codzienne funkcjonowanie oraz uczenie się | Wykorzystanie innych narzędzi badawczych |
Informacje uzyskane od osób pracujących z dzieckiem (nauczyciela, terapeuty, lekarza) | |
Sformułowanie diagnozy, powiązanie wyników testów z wiedzą z zakresu integracji sensorycznej, psychologii rozwoju | |
Wyjaśnienie Rodzicom problemów Dziecka i ich wpływu na codzienne funkcjonowanie oraz uczenie się |
źródło: M. Wiśniewska, Profil sensoryczny dziecka, PTPIP, Gdańsk, 2020, s. 51